Als nagekomen maar zeer actueel
Grip op vliegtuiglawaai
Dit keer maar even een “luchtig” onderwerp. Hoewel herrie genoeg. Ik laat de ombouw van de Amstelveenlijn, het parkeerbeleid, de plastic inzameling en zelfs die vermaledijde golfweg even voor wat het is. Hoewel wat parkeren betreft toch even een zucht. Oh wethouder leer het nu toch eens. Ga in het vervolg alsjeblieft eerder met het volk in gesprek. Dat zou zoveel onrust wegnemen. Neem de dingen die bewoners inbrengen serieus. De gemeenteraad kan dan best nog even wachten.
Ik wil het hebben over dat andere onderwerp dat me van de straat hield. Het vliegen. Waar wij als raad eigenlijk niet over gaan. En juist daarom ligt hier een grote uitdaging. Want er klopt iets niet. De Buitenveldertbaan wordt veel vaker gebruikt dan is afgesproken. Ook in de nacht. Dus heb ik samen met GroenLinks bij het college de noodklok geluid en vragen gesteld. U vindt ze elders op onze website. Maar wat ik nu toch hoor: ‘Ook wij zijn bezorgd’ antwoordt het college. ’Maar er is een marge. Die afspraken blijken behoorlijk rekkelijk’. En dan begint het me toch ingewikkeld te worden voor een eenvoudig raadslid van de veengrond. Maar ik zal proberen de kwestie in woorden te vatten.
In 2010 hebben ze (Schiphol, het RIVM, gemeenten en weet ik veel wie allemaal) een pakket afspraken vastgesteld. Hoe eenvoudig kan het leven zijn, want het heet gewoon : Vliegen Volgens Afspraak (VVA). En in dat VVA staat dat de Buitenveldertbaan maar 20.000 keer per jaar mag worden gebruikt. Hier wonen immers de meeste mensen die door het lawaai gestoord worden. In de nacht mag er alleen worden gevlogen als er op een andere baan iets aan de hand is, of wanneer voor andere banen teveel wind is. Nou, ik weet niet hoe het u vergaat. Maar ik lig regelmatig te shaken in mijn bedje als er weer eens een vracht sinasappelen om tien over half twee des nachts wordt aangevoerd. Ook als er geen storm, regen of windvlaag te herkennen is. Dus zegt ook de SWAB (de Schiphol werkgroep Amstelveen /Buitenveldert, hier klopt iets niet. Die vliegmaatschappijen vinden de Polderbaan die in de nacht moet worden gebruikt niet fijn. Die ligt ver weg en betekent lang taxiën en dus kostbare tijd en brandstof. Dus gaan ze stiekem toch de Buitenveldertbaan nemen. Zou dat echt zo zijn!? En hoe kunnen we dat dan controleren?
En dus hadden we de meester himself in de commissie RWN. Hans Alders. De vroegere minister, nu architect van de zogenaamde Alders tafel. Waar met alle betrokken partijen wordt gepolderd over het eerlijk verdelen van het vlieglawaai. Interessant. De man kan het allemaal helder uitleggen. Het is gewoon een wonder dat een piloot zo wie zo weet waar hij naar toe moet als je dat allemaal hoort. Ik zou al lang mijn kist midden op de A4 hebben gepoot. Mens wat komt daar veel bij kijken. Maar of ik na dat uurtje babbelen in de commissie nu weet waar ik aan toe ben? Nee, dat kan ik toch niet zeggen. Er zijn inderdaad marges, maar ook heel harde afspraken. En wie beslist wanneer moet of mag worden afgeweken? En hoe controleer je het allemaal en wie doet dat? Punten van blijvende zorg die ook meneer Alders niet heeft kunnen wegnemen.
Dus wethouder Groot, laten we vooral in het belang van Amstelveen samen optrekken en heel alert blijven op wat er gebeurt. In de nacht vliegen over de Buitenveldertbaan mag niet. Laat dit ook voor u zorgpunt nummer één zijn. Stuur ons niet de lucht in met vage antwoorden, maar ga er voor dat misbruik wordt uitgesloten. Ik ben uiteraard niet tegen vliegen, maar sta als het moet gereed voor verder protest.
Lex Hendriksen, raadslid D66