Bewoners fel gekant tegen vaker inzetten vierde baan Schiphol

SCHIPHOL - Bewonersgroepen zijn niet van plan om Schiphol de ruimte te geven om vaker vier start- en landingsbanen tegelijkertijd in te zetten. Zij zijn bang voor ongebreidelde groei en meer overlast in omliggende gemeenten.


Beter meer treinen
De afgelopen maanden is het aan de Alderstafel niet gelukt om een oplossing te vinden. Op 14 januari wordt een marathonzitting gehouden waarin bewoners, luchtvaartsector en overheid er wel hopen uit te komen. Het is meteen de laatste Alderstafel, omdat op 29 januari de nieuwe Omgevingsraad Schiphol wordt geïnstalleerd.

Heilig
Bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik verwacht een spannende vergadering. ,,De afspraak over de vierde baan is een anker voor het beperken van de hinder. Dat is heilig voor ons. Natuurlijk kan een partij voorstellen om afspraken aan te passen wanneer er knelpunten zijn, maar dan moeten alle partijen met het alternatief instemmen.''
Volgens de regels worden starts en landingen bij voorkeur afgehandeld op de Polderbaan en Kaagbaan, omdat die de minste overlast geven. Maar tijdens de zeven piekuren wordt wel steeds een tweede start of landingsbaan ingezet zoals de Zwanenburgbaan of Aalsmeerbaan, maar ook de Buitenveldertbaan en soms de Oostbaan. Met name vanuit Aalsmeer is er fel verzet, omdat daar de herrie al de spuigaten uitloopt.

Grens
Die overlast wordt groter wanneer in de spits nog vaker een vierde baan nodig is: twee om te starten en twee om te landen. Dat mag voor veertig toestellen op een dag en bij grote verstoringen zestig keer per dag. Volgens de laatste inschatting kan met name KLM dan in 2017 niet meer groeien bij 470.000 vluchten. Immers maatschappijen als KLM willen vanwege de aansluitingen van vluchten vooral in de spits vliegen.
,,De sector moet het probleem zelf oplossen en niet door dus vaker een vierde baan te gebruiken'', eist Van Ojik.
Tot nu toe werd gedacht aan het opvoeren van het aantal starts en landingen per uur per baan, maar vanwege de strengere veiligheidseisen is dat niet haalbaar. Ook een aanpassing van vliegroutes is nog niet mogelijk. ,,Daarmee dreigt een serieus knelpunt omdat er dan ongewenste en onacceptabele effecten komen op de netwerkoperatie op de luchthaven'', schrijft Hans Alders aan staatssecretaris Mansveld.

Angst
,,Schiphol wil de regels over de vierde baan versoepelen om de komende jaren nog zoveel mogelijk te groeien. Dat terwijl er juist eens een echte groeistop op Schiphol moet komen. Daarvan willen we de wethouders die in het Schipholoverleg zitten, ook van zien te overtuigen'', reageert Hans Buurman. De Hilversummer zit in het Schipholoverleg en de werkgroep Toekomst Luchtvaart.
Ook de recente publicaties over ultra-fijnstof door vliegtuigen, laten zien dat de luchtvaart niet ongebreideld kan groeien. Schiphol mag ook met 510.000 vluchten na 2020 nog groeien, maar dan moet de overlast afnemen. ,,Als dat al lukt, betekent dit een constante stroom van af en aanvliegende vliegtuigen, vrijwel zonder momenten van rust. Dan moet je vaker vier banen inzetten en is de aanleg van een tweede Kaagbaan noodzakelijk. Je kunt beter in een tweede treintunnel investeren'', doelt Buurma op de optie om binnen Europa meer internationale reizen per trein te maken.

Telegraaf: Schiphol botst met bewoners Lees hier meer...


Reacties op dit bericht

07 jan 2015 om 12:56:50

Geplaatst door Adrie

Wanneer wordt het voor de heren eens duidelijk ,dat jaren geleden de grens al bereikt was?.Het was destijds in de omgeving Castricum /Uitgeest/Heemskerk al dramatisch en bijna onleefbaar.
Je kunt als overheid toch niet tolereren ,dat naast Noord-Oost Groningen een groot gedeelte van Noordholland onleefbaar wordt?.
Ik heb destijds mijn biezen gepakt en ben naar rustiger streken verhuisd.Omdat ik geen van die lui ook maar voor 1 cent vertrouw.Geld,geld,geld daar draait het om en mooie praatjes.Met dat laatste ,daar moeten de bewoners het mee doen.

 

Geplaatst door Jan Griese Vz. St. SWAB :  

 

Het is te hopen, dat dit onderzoek ONAFHANKELIJK zal plaatsvinden.  Vroeger werd Gezondheidsonderzoek pas gepubliceerd, nadat het (GROEI) beleid al realiteit werd. Hopelijk houdt men hier nu wel rekening mee !