Maak van Schiphol een spoorluchthaven 2-2-2009
‘Maak van Schiphol een spoorluchthaven’
de Volkskrant 2 september 2009
SCHIPHOL In het hol van de leeuw (het hoofdkantoor van de Schiphol Group) presenteerde milieuorganisatie Natuur en Milieu dinsdag haar visie op de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland.
De centrale boodschap: Schiphol moet op dieet. De luchthaven moet afslanken tot een luchthaven voor louter lange intercontinentale vluchten. Voor de korte afstanden (tot 800 kilometer, 40 procent van alle vluchten) moet Schiphol een alternatief aanbieden: de hogesnelheidstrein.
De milieuwinst die dit oplevert staat gelijk aan een vermindering van de jaarlijkse uitstoot van het broeikasgas CO2 van 750.000 auto's, aldus Natuur en Milieu.
Aanwezig bij de presentatie van Natuur en Milieu was Jos Nijhuis, de directeur van Schiphol. Hij wees de milieuorganisatie er fijntjes op dat zijn luchthaven deze visie twintig jaar geleden al heeft omarmd.
‘Bij de oplevering van het huidige Schiphol in 1988 is met de aanleg van de Schipholtunnel al volledig rekening gehouden met de komst van de hsl. Die zou namelijk in 1997 gaan rijden. Nu ruim twaalfjaar later gaan vanaf volgende week de allereerste treinen rijden, en dan alleen nog tussen Amsterdam en Rotterdam.’
Directeur van Natuur en Milieu, Mirjam de Rijk, begrijpt dat Schiphol niet van de ene op de andere dag tot een rail-luchtvaarthaven kan worden omgebouwd. ‘Het gaat om een langetermijnvisie. Schiphol kan zich van andere luchthavens gaan onderscheiden door vlieg- en treinverkeer te integreren’, aldus De Rijk.
Een verschuiving van het vliegtuig naar de trein betekent volgens haar dat de kabinetsplannen om Schiphol verder te laten groeien in de prullenbak kunnen.
Binnenkort spreekt de kamer zich uit over de Luchtvaartnota van de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) en Cramer (Milieu, PvdA). Zij willen dat Schiphol op de lange termijn verder kan groeien tot 510.000 vliegbewegingen (starts en landingen) in 2020. In 2007 telde Schiphol 436.000 vliegbewegingen. De regionale luchthavens van Lelystad en Eindhoven moeten samen ook nog eens 70.000 vluchten voor hun rekening nemen.
Zonder alternatieven komt volgens Natuur en Milieu niet alleen het klimaat maar ook de internationale bereikbaarheid van Nederland in gevaar. Berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft wijzen uit dat de Europese luchtvaart te veel groeit om binnen de klimaatdoelen voor 2050 te blijven. ‘Het is daarom onvermijdelijk dat we minder gaan vliegen en dat vliegen duurder wordt’, aldus De Rijk.
Michiel Haighton