'Meetresultaten staan groei in de weg'

Amstelveens Weekblad woensdag 9 juni 2010

‘Meetresultaten staan groei in de weg’

Berekeningen zijn vooral gebaseerd op vliegtuig-certificatietests die bij optimale omstandigheden worden uitgevoerd. Geluidscontouren rond Schiphol zouden daarom heel anders moeten liggen. Omdat meetresultaten de groei in de weg stonden, is altijd nadrukkelijk vastgehouden aan berekenen.

De onderzoekers veroordelen niet dat politici uitkomsten van onderzoek selectief gebruiken. ‘Dat is een deel van het politieke spel,’ stellen zij. ‘In de politiek gaat het om steun verwerven voor argumenten.’ Maar het moet wel voor iedereen duidelijk zijn uit welke onderzoeksresultaten een selectie wordt gemaakt.

Zij stellen voor dat onafhankelijke instituten bij het beoordelen van plannen voor infrastructuur als luchthavens zelf gaan bepalen wat zij precies onderzoeken. Ook moeten zij voldoende geld krijgen om dat onderzoek uit te voeren. Evengoed zouden de uitkomsten van het Schiphol-beleid hetzelfde kunnen zijn. ‘Maar het zal dan tenminste duidelijk zijn ten koste van welke alternatieven deze keuze is gemaakt,’ aldus de onderzoekers.

Jan Griese, voorzitter van de Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB), is blij met de bevindingen van de Delftse onderzoekers. ,,In grote lijnen wisten wij dit natuurlijk al jaren,” zegt hij. ,,Het is een grote winst dat dit nu ook wetenschappelijk is bevestigd.”

Het ergert Griese dat het meten van vliegtuiggeluid steeds wordt tegengehouden. ,,In 2006 beloofde de regering dit te gaan doen, maar er is nog steeds niets van terechtgekomen. Deskundigen zeggen dat het kan, maar men wil het liever niet weten.”