Ministerie verfraaide studies Schiphol, de Volkskrant, 7 juni 2010

de Volkskrant 7 juni 2010

Ministerie verfraaide studies Schiphol

DELFT - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de Tweede Kamer en burgers de afgelopen twintig jaar niet eerlijk geïnformeerd over de negatieve gevolgen van de groei van Schiphol. Kritische onderzoekers zijn onder druk gezet om hun resultaten aan te passen. Ook is informatie gemanipuleerd of achtergehouden.

Dit blijkt uit een onderzoek van Menno Huys en Jan Anne Annema van de TU Delft. Zij onderzochten de politieke besluitvorming rondom Schiphol tussen 1990 en 2009. Hiervoor vlooiden zij alle onderzoeksrapporten door die in die jaren zijn verschenen en spraken met betrokken onderzoekers en ambtenaren.

Onwelgevallige informatie die het politieke doel in de weg stond – de groei van Schiphol – werd door beleidsmakers van V & W herhaaldelijk ‘voorkomen, gemarginaliseerd, selectief herschreven of selectief gebruikt’. Het ging in alle gevallen om onderzoeksrapporten die over een toename van geluidshinder of onveiligheid repten.

‘Dat politici informatie selectief gebruiken om hun eigen gelijk te halen, vinden wij niet zo opzienbarend. Dat hoort bij het spel, zeker als het gaat om grote infrastructurele projecten. Maar dat politici in het dossier Schiphol zo’n grote vinger in de pap hebben bij de informatieproductie van derden, dat heeft ons wel verbaasd’, zegt onderzoeker Jan Anne Annema.

Volgens hen komt het maar zelden voor dat onderzoekers hardop protesteren tegen manipulatie van onderzoeksgegevens. ‘V & W is een grote inkomstenbron voor veel onderzoeksbureaus. Daar zoek je beter geen ruzie mee. En dat geldt ook steeds meer voor wetenschappers. Universiteiten zijn voor hun inkomsten afhankelijk geworden van de derde geldstroom, geld dat wordt verdiend uit contractonderzoek’, zegt Huys.

Voor hun onderzoek spraken ze met vijftig sleutelfiguren die betrokken zijn geweest bij het Schipholdossier. ‘We zijn rare zaken tegengekomen. Zoals een onderzoeker die van V & W zijn eindconclusie moest aanpassen. Als hij dat niet zou doen, zou de rekening niet betaald worden’, zegt Huys.

Hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding, Ben Ale, is als expert bij diverse onderzoeken en adviezen over Schiphol betrokken geweest. ‘Het was telkens hetzelfde liedje, ongeacht welke minister er op het dossier zat: Verkeer en Waterstaat selecteerde alleen de informatie die de groei van Schiphol ondersteunde. Alles wat afweek werd genegeerd of onjuist aan de Tweede Kamer overgebracht.’