Omwonenden Schiphol krijgen meer overlast

Omwonenden rond Schiphol kunnen de komende jaren rekenen op meer geluidsoverlast dan voorheen was afgesproken, doordat op piekuren vaker vier banen worden gebruikt. In ruil daarvoor groeit het totaal aantal vluchten minder snel dan gepland.

Door: Joost van der Meer 27 januari 2015

Geen van beide partijen heeft een grote veer hoeven laten.

Kees van Ojik, bewonersvertegenwoordiger.

Dat is afgesproken aan de Alderstafel, het overlegorgaan waarbinnen luchtvaartsector, overheden, gemeenten en omwonenden zijn vertegenwoordigd. De afspraken moeten nog wel worden bekrachtigd door de achterban van de deelnemende partijen.

Volgens het nieuwe compromis mag Schiphol op topdagen tachtig keer per dag vier banen gebruiken, in plaats van de huidige zestig. Het aantal geplande 'vliegbewegingen' (starts en landingen) groeit tussen nu en 2020 niet door naar 510 duizend per jaar, zoals in de bestaande afspraken staat, maar naar 500 duizend.

Volgens vertegenwoordiger van de omwonenden Kees van Ojik gaat het om een acceptabel compromis. 'Geen van beide partijen heeft een grote veer hoeven laten', aldus van Ojik. 'Op jaarbasis komen er tijdens de piekuren tweeduizend vluchten bij, terwijl er in totaal tienduizend vluchten vanaf gaan. Zo kan Schiphol doorgroeien, met beperkte gevolgen voor de omwonenden.'

Ik snap niet wat de omwonenden hiermee winnen.

Niet iedereen is tevreden met het voorstel. 'Ik snap niet wat de omwonenden hiermee winnen', zegt Jan Griese van bewonersplatform Stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert. 'Schiphol zou die 500 duizend sowieso niet halen als ze zich aan de bestaande afspraken hielden, dus we krijgen er alleen maar geluidsoverlast bij.'

De groei van Schiphol wordt momenteel verhinderd door de beperkingen in het baangebruik. Als er in piekuren niet meer banen beschikbaar komen, denkt de luchthaven al bij 470 duizend vliegbewegingen 'vol' te raken.

Toch was er geen alternatief voor het aanpassen van de afspraken, zegt Van Ojik. 'Schiphol stond op het punt het bestaande akkoord op te zeggen, voordat het naar de Tweede Kamer kon. Dan stonden we helemaal met lege handen. Nu hebben we er met een kleine aanpassing toch een akkoord uit kunnen slepen.'

De partijen aan de Alderstafel zijn al sinds 2008 bezig om alle gemaakte afspraken uit te werken tot een definitief advies aan het kabinet. Zolang dit advies niet tot wetgeving is uitgewerkt, zijn de afspraken niet bindend. Zonder instemming van Schiphol zou het hele pakket aan afspraken van tafel gaan, aldus van Ojik, waarmee omwonenden helemaal niets zouden opschieten.

Afgelopen herfst besloot Schiphol dat de eerder afgesproken beperkingen voor de piekuren de groei teveel in de weg stonden. Daarom moesten de afspraken worden aangepast, aldus de luchthaven.

Een woordvoerder van Schiphol laat weten geen uitspraken te doen over het bereikte compromis voordat het officieel bekend wordt gemaakt. Ook een woordvoerder van de Alderstafel zelf zegt dat de uitkomst van het overleg nog niet vast staat.