Vergadering BLRS 8 september 2009
Bewonersgroepen pleitten voor betere bescherming buitengebied tegen herrie
‘Groei Schiphol onrealistisch’
DOOR FRANS VAN DEN BERG
HAARLEMMERLIEDE - „De voorspelde groei van het vliegver-keer op Schiphol tot 2020 is niet realistisch. De gevolgen van de recessie zijn veel groter en er is te weinig rekening gehouden met concurrentie van de vliegvelden van Dubai en Parijs en de hsl.”
Dat meent Ymte van Gosliga, voorzitter van de Vereniging Bescherming Leefmilieu Regio Schiphol. Het platform met daarin 13 bewonersgroepen uit Amsterdam, Aalsmeer, Heemstede, Velsen en vooral de noordeliike IJmondgemeenten, trad gisteravond voor het eerst naar buiten tijdens een bijeenkomst in De Zoete Inval in Haarlemmerliede. De groepen zijn eind vorig jaar uit het zogeheten Aldersoverleg gestapt. Daarin maakten de luchtvaartsector, overheid en bewoners afspraken over de groei van Schiphol tot 2020. De opgestapte bewoners zijn het vooral oneens met een nieuw meetsysteem voor vliegtuiglawaai. De nieuwe vereniging bewerkt nu: rechtstreeks raadsleden en Tweede Kamerleden.
In het Aldersakkoord is afgesproken dat Schiphol tot 2020 niet verder mag groeien dan 510.000 vliegbewegingen per jaar. Lelystad en Eindhoven moeten als overloop gaan dienen voor nog eens 70.000 extra vluchten. „Maar die voorspelling klopt niet meer. Sinds 2000 is het aantal vliegbewegingen al nauwelijks gegroeid en een jaarlijkse groei van vijf procent is niet realistisch. Bovendien moet het kabinet naar de lange termijn kijken. Dan is een toename van nu 400.000 naar één miljoen toch een ouderwets groeibeleid.
Daarin wordt de klimaatdoelstelling van her kabinet volledig ondergeschoven, Straks mogen we geen gloeilampen meer gebruiken, maar wel onbeperkt kerosine verstoken", gaf Van Gosliga als voorbeeld. De Castricummer meende dat het kabinet te weinig doet om de geluidsoverlast in de buitengebieden rond Schiphol te beperken. Het nieuwe meetsysteem biedt in ieder geval te weinig bescherming.
Terwijl de vertegenwoordigers ieder vliegtuig dat overkomt al teveel vinden, mocht gisteravond Jan Veldhuis. zijn economische blik op de groei van Schiphol geven. Veldhuis werkt voor SE0 dat verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. Hij gaf toe dat er veel onzekerheden zijn over de groei van Schiphol, met name als het gaat om de opkomst van Dubai als goedkoop overstapvliegveld en hoe Air France-KLM verder gaat met het lijnennet op Schiphol en Parijs. „De kans dat we aan de grens van 580.000 vliegbewegingen komen is kleiner geworden, maar of het nu 2020 of 2030 wordt, je zal Lelystad en Eindhoven verder moeten ontwikkelen en een selectie maken van het soort vluchten dat je op Schiphol wil.”