‘Afgesproken 500.000 tot ’30 genoeg voor Schiphol’

Johan Bos, amstelveen.blog.nl/, 23 januari 2017

In het diepste geheim worden raadsleden maandagavond 23 januari weer door wethouder Maaike Veeningen bijgepraat over Schiphol en wat daaraan overlast mee samenhangt. Er vinden geregeld van die zogenoemde niet openbare ‘bijpraatsessies’ met raadsleden (over allerlei onderwerpen) plaats, om te voorkomen dat transparantie praktijk wordt. Veeningen maakt namens omliggende gemeenten deel uit van het College van Advies. Dat is hoogste echelon van de omgevingsraad Schiphol, waarin allerlei geledingen rond de luchtvaart (inclusief omwonenden) zijn vertegenwoordigd.

Voorzitter drs. Jan Griese van de stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) vindt dat zij vrijwel niks doet voor omwonenden. Van het tegengestelde blijkt althans niets, constateert hij. Vooral met het oog op door de luchthaven gehinderde Amstelveners kwam ook GroenLinks dezer dagen met kritiek en drong via schriftelijke vragen op meer activiteit bij haar aan.

Griese verwijt de gemeenten Amstelveen en Amsterdam dat die in ronkende persberichten in 2008 verbetering als gevolg van de zoveelste praatgroep – de zogenoemde Alderstafel – aankondigden. Amstelveen meldde onder meer: “De Buitenveldertbaan is en blijft de minst gebruikte baan. Het aanscherpen van het baangebruik (strikt preferentieel vliegen) leidt tot een beperking van de inzet van de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat onder normale omstandigheden het aantal vluchten op of onder het niveau van 2007/2008 blijft en de hinder niet verder toeneemt. Ook groeit het aantal starts op de Aalsmeerbaan minder dan eerder afgesproken in het convenant voor de korte termijn tot 2010.”

Meer dan Alders

Er is volgens Griese weinig van terecht gekomen. Hij schrijft nu: “Schiphol kan tot 2030 toe met 500.000 vluchten. Dat zal men de heer Nijhuis van Schiphol en mevrouw Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) niet horen zeggen. Integendeel. Als je hen goed beluistert, willen ze eigenlijk al vóór 2020 méér dan het met Alders afgesproken maximum van 500.000 vluchten uitvoeren op Schiphol.”

Toverwoord

Het toverwoord is volgens Griese ‘selectiviteit’. Hij zegt: “Als het over Schiphol gaat, houdt ‘selectiviteit’ in dat de beperkte capaciteit van Schiphol zoveel als mogelijk wordt gebruikt voor vliegverkeer dat het meest oplevert’. Niet voor de winst van Schiphol, maar voor de economie van Nederland. Dat is het zogeheten ‘mainportgebonden’ vliegverkeer, waarbij men moet denken aan maatschappijen die het hele jaar rond een internationaal / intercontinentaal netwerk van verbindingen onderhouden. In de Aldersakkoorden van 2008 en van 2013 is afgesproken – ook door Schiphol en ook door het Rijk – dat op Schiphol het mainportgebonden vliegverkeer voorrang moet krijgen. Vakantievluchten en low-cost vluchten zijn voornamelijk interessant voor het bedrijf Schiphol zelf, maar horen uiteindelijk niet thuis op de Mainport Schiphol. Eenvoudigweg omdat ze daar de groei van het ‘mainportgebonden’ vliegverkeer belemmeren. Er zijn immers (milieu)grenzen, ook aan de capaciteit van Schiphol.”

Geen daden

Maar die afspraken bleken woorden en geen daden, constateert Griese. “In de praktijk hebben Schiphol en het Rijk hoegenaamd geen energie gestoken in ‘selectiviteit’. Schiphol heeft zelfs z’n uiterste best gedaan om welke maatschappij dan ook naar Nederland te halen. En het Rijk heeft weggekeken en dat gewoon op z’n beloop gelaten. Gevolg: 100.000 tot 150.000 vakantie- en low-costvluchten per jaar die niets met ‘selectiviteit’ van doen hebben, en nu de groei van het mainportgebonden vliegverkeer frustreren.

Zonder de vakantie- en low-cost vluchten kan Mainport Schiphol tot zeker 2030 toe met het maximum van 500.000 starts en landingen. En dan zouden – volgens de heer Nijhuis en mevrouw Dijksma – de bewoners moeten instemmen met een hoger maximum, en nog weer meer hinder op de koop toe nemen? Dat lijkt me nu het verkeerde signaal: afspraken niet nakomen moet niet worden beloond. Er is een optie die in dit geval meer voor de hand ligt: afschaffen van de beloningen en kortingen waarmee de heer Nijhuis de vakantie- en lowcost vluchten naar Schiphol heeft gelokt. Dan verdwijnen die vluchten vanzelf.”